גליון
71
אביב 2023
גיא אלגת

חיי אשמה: היידגר וסארטר על היות־אשם

המאמר בוחן שלושה מובנים של הביטוי חיי אשמה. השניים הראשונים נידונים בקצרה, וזאת כדי להתמקד במובן השלישי, שמפותח באמצעות קריאה בדיונו של היידגר בהוויה וזמן במושג ההיות־אשם. לפי היידגר, חיי אדם הינם חיי אשמה, שכן לדעתו האדם (Dasein) במהותו הינו אשם מבחינה אונטולוגית. במהלך הדיון במושגו של היידגר, המאמר מפתח טיעון טרנסצנדנטלי שניתן למצוא אצל היידגר שלפיו תחושת האשמה שאנו נוטים להרגיש בעקבות ביצוע או אי־ביצוע של פעולה כלשהי הינה אפשרית רק בשל העובדה שאנו אשמים במהותנו כ־ Dasein, כלומר אשמים באשמה אונטולוגית. העיון בהיידגר מאפשר לדון בשאלה: כיצד יש לחיות לאור האשמה המהותית שהוא מאבחן? בהקשר זה השקפתו של סארטר, כפי שזו באה לידי ביטוי בדיונו בתשוקה האנושית להיות אלוהים, נידונה באורח ביקורתי.

School of the Art Institute of Chicago

ד"ר גיא אלגת מלמד פילוסופיה ב־ School of the Art Institute of Chicago. נוסף על מאמרים על ניטשה, שופנהאואר, והיידגר, הוא מחברם של הספרים: Being Guilty: Freedom, Responsibility, and Conscience in German Philosophy from Kant to Heidegger (Oxford University Press, 2022); Nietzsche’s Psychology of Ressentiment: Revenge and Justice in On the Genealogy of Morals (Routledge, 2017).